Vi efterlyser udstoppet labrador – har du den liggende?

Direktør Anne Bjerrekær står i en af museets udstillinger

Direktør Anne Bjerrekær håber på danskernes hjælp til at lave den perfekte udstilling

Ugens rapport, Kirsten Hüttemeiers skåneærmer og slanger fra en gyllevogn. Det er ikke en opskrift på et Olsenbande-kup men nogle af de genstande, Det Grønne Museum efterlyser til en ny udstilling om menneskets brug og påvirkning af naturen fra 1950 og helt frem til i dag.

Museet har nationalt ansvar for madens, landbrugets, skovbrugets og jagtens kulturhistorie. Disse temaer er derfor omdrejningspunkt for fortællingen, og i udstillingen undersøges, om viden om fortiden kan være med til at give svar på, hvordan vi kan skabe en fremtid i bedre balance.

Unik signaturudstilling om danskernes brug af naturen
Den kommende udstilling, ”Danmarkshistorie 1950 – NU”, bliver Det Grønne Museums første store signaturudstilling og vil spille en central rolle i at definere museets profil mange år fremover. Udstillingen skal vise, hvordan vi som mennesker har påvirket og brugt naturen gennem de sidste 75 år.

Men udstillingen handler ikke kun om fortiden. Vi lever i en tid, hvor kloden er presset af klima- og biodiversitetskrise og en voksende befolkning, der alle ønsker at leve det bedst mulige liv. Derfor skal udstillingen også give anledning til at reflektere over fremtiden og mulighederne for at skabe en bedre balance mellem menneskets behov og naturens overlevelse.

Museet håber på, at udstillingen vil skabe forståelse for både andres og egne valg, samt underbygge troen på, at vi kan gøre en forskel. Hvis vi vil.

Museet mangler centrale genstande
”Vi har brug for hjælp! At skabe en udstilling om de sidste 75 år er ikke helt let – mange af de ting, der har været en hel almindelig del af vores hverdag, er allerede blevet smidt ud. For at udstillingen skal blive komplet, har vi brug for danskernes hjælp til at finde dem. Derfor prøver vi denne måske lidt utraditionelle opfordring til at gå på jagt i gemmerne og hjælpe os med at fortælle historien.” siger Anne Bjerrekær, direktør for Det Grønne Museum.

Har du noget, der kan være en del af historien?
På museets hjemmeside kan man finde en liste over de genstande, museet efterlyser. Listen spænder fra køkkenudstyr og jagtredskaber til landbrugsgenstande og hverdagens apparater. Hvis du har en genstand, der kunne være relevant for udstillingen, opfordres du til at kontakte museet.

Du kan finde genstandslisten her.

Andre genstande
Har du andre genstande, end dem som vi efterlyser til den nye udstilling, som du tror vil interessere museet? Så er du altid velkommen til at læse mere om, hvordan du kan kontakte museet med disse genstande her.