Det Grønne Museum tildelt miljømærket Green Attraction

Direktør Anne Bjerrekær (til venstre) og driftschef Lars B. Andersen nyder forårssolen foran nogle af museets mange solceller.

Direktør Anne Bjerrekær (til venstre) og driftschef Lars B. Andersen nyder forårssolen foran nogle af museets mange solceller.

Navnet forpligter. Der var derfor ingen tvivl om, at Det Grønne Museum skulle arbejde benhårdt på at blive blandt de første museer i Danmark, der opnåede certificering og tildeling af det nye miljømærke, Green Attraction.  Dette er nu lykkedes!

Det Grønne Museums navn dækker egentlig over, at det har det nationale ansvar for ’de grønne områder’ – jagtens, skovens, landbrugets og madens kulturhistorie.
Men netop disse områders udvikling har også historisk set haft stor betydning for både velfærd og udfordringer i den verden, vi i dag lever i – og skal være med til at løse de udfordringer, vi i dag står overfor.

Det har derfor været naturligt for museet at tænke grønt, og med certificeringen forpligter museet sig til at fastholde og udvikle fokus på miljøet og den grønne omstilling – og hjælpe gæsterne til samme adfærd. Det handler om ansvar hos ledelse og personale, og at gøre det tydeligt for gæsterne, at vi alle skal handle og udvikle os i en grøn og bæredygtig retning.

Det Grønne Museum har, assisteret af Slots- og Kulturstyrelsen, arbejdet på at reducere museets miljøbelastning inden for en lang række forskellige områder. For eksempel har der været stor fokus på optimering af, hvordan og hvornår museet bruger elektricitet og vand. Det har medført, at man har undersøgt, hvordan museets medarbejdere kan flytte rundt på opgaverne på museet for at udnytte museets solceller optimalt. Derfor er der nu en del opgaver, som tidligere foregik om natten, der nu foregår i solskinstimerne. Men der er også blevet kigget på alle produkter, museet bruger til rengøring, og alle rengøringsartikler er nu blevet miljøvenlige.

Derudover har museet optimeret både gæster og medarbejderes muligheder for korrekt miljøvenlig affaldssortering. Ydermere fokuserer museet også på genbrugsmaterialer og minimering af ressourcespild i forbindelse med den kommende udstilling, som lige nu er i EU-udbud.

Green Attraction er en ny miljømærkningsordning for danske attraktioner – herunder museer. At blive certificeret som Green Attraction kræver, at man arbejder på at reducere sit CO2 udslip og lever op til bestemte krav inden for bl.a. vand- og energiforbrug, miljøledelse og fødevarer. For museer gælder der også særlige krav til arbejdet med blandt andet udstillinger.

Tildelingen af Green Attraction certificeringen glæder Det Grønne Museums direktør, Anne Bjerrekær, der udtaler.

– Det har været et stort arbejde for særligt vores driftsafdeling at nå hertil. Så jeg er pavestolt over, at vi nu med certificeringen har trådt det første skridt, og fået systematiseret vort arbejde så godt, at vi nu kan certificeres. Der findes en del forsøg på green-washing rundt omkring, men Green attraction kræver, at man arbejder med problematikken hele tiden, og forbedrer sig år for år. Det vil vi også!

Green Attraction ordningen er udviklet i samarbejde mellem Organisationen af Danske museer, Danske Zoologiske Haver og Anlæg, Foreningen af Forlystelsesparker, De videnspædagogiske Centre og HORESTA. Green Attractions faciliteres af Horesta og er støttet af Erhvervsfremmebestyrelsen.

Du kan læse meget mere om Green Attraction her.