Østjysk Køre Selskab fejrer jubilæum med stævne på Det Grønne Museum

Ekvipage med kusk Anders Horsbøl Nielsen klar til traditionel kørsel

Besøg Det Grønne Museum lørdag d. 12 august og oplev en historisk dag fyldt med traditionel kørsel og tømmertrækning, når Østjysk Køre Selskab fejrer Dansk Køre Forbunds 50 års jubilæum med konkurrence med flotte heste og smukke vogne.

Jubilæumsstemning og traditionel elegance vil indtage Det Grønne Museums historiske omgivelser, når Østjysk Køre Selskab slår dørene op for et uforglemmeligt jubilæumsstævne lørdag d. 12. august fra 10 til 16. Anledningen er fejringen af Dansk Køre Forbunds 50 års jubilæum, og alle der besøger museet kan opleve de flotte heste, smukke vogne og dedikerede kuske i en hyldest til fortidens betagende transportform.

Traditionel kørsel står i centrum af begivenheden, hvor det handler om at bevare den klassiske kørestil med originale vogne og vogntyper. Det bliver en dag fyldt med konkurrencer, hvor de dygtige kuske præsenterer deres ekvipager for dommerne og blandt andet udfører keglekørsel på den historiske gårdsplads omgivet af Gl. Estrups historiske avlsbygninger.

Undervejs skal de også bevise deres færdigheder i rutekørsel, hvor en ca. 14 km lang rute udfordrer kuskens evner og hestens udholdenhed. Det bliver en sand prøve på samarbejdet mellem kusk og hest, som testes ved forskellige opgaver som for eksempel at bakke og køre på lige linje.

Udover traditionel kørsel vil tømmerkørsel være et højdepunkt ved jubilæumsstævnet. Dette ældgamle erhverv, der tidligere var uundværligt i skovene, bliver vækket til live med imponerende præcision og samarbejde mellem kuske og heste. Selvom mekaniseringen har overtaget i moderne tider, er tømmerkørsel stadig en elsket hobby og et fascinerende indblik i fortiden.

Formand for Østjysk Køre Selskab, Ivan Bak, udtaler: ”Vi er stolte af at være værter for dette jubilæumsstævne. Medlemmerne nørder med at fremskaffe de helt rigtige tidstypiske klædedragter, seletøj og vogne, og træner hårdt for, at hest og kusk bliver så dygtige som muligt. Så at kunne afholde stævnet i de fantastiske historiske rammer, som Det Grønne Museum tilbyder, gør, at historien vækkes til live.”

Det Grønne Museum, der er værtsstedet for jubilæumsstævnet, byder også ind med historisk atmosfære og de perfekte omgivelser til at hylde traditionel kørsel og tømmertrækning.

Direktør Anne Bjerrekær udtaler: ”Vi glæder os meget over samarbejdet med Østjysk Køre Selskab. Medlemmerne sikrer, med deres dedikation og entusiasme, levendegørelse af en central del af den danske historie. Arbejdet mellem mand og hest har gennem århundrede både sikret trækkraft foran plov, ladvogn og tungt tømmer, og foran jagtkareten og godsejerens karet. På lørdag kan man se heste og kuske konkurrere på udeområdet, og i museets udstillinger kan man også se en del historiske vogne.”

Hanne Pedersen med Hesten Vincent ved EM i Østrig