Sommerferie for alle sanser på Det Grønne Museum

I sommerferien kan man på Det Grønne Museum opleve et museum, der leger med alle vores sanser. Der er nemlig mulighed for både at se, smage, føle, høre og lugte til historien om, hvordan vi har formet vores husdyr.

På museet vil der være aktiviteter og oplevelser for hele familien. Både i de nye indendørs udstillinger, men også i den fantastiske udendørs natur med planter og dyr. Og begge steder er der rig mulighed for bare at gå rundt og nyde og sanse i sit eget tempo.

Kom og hør en helt vildt tam historie…

Børn på standertur

Børn nyder sommeren på Det Grønne Museum, mens de er på en udendørs standertur med lydfortælling.

Hvordan og hvorfor blev vildsvinet til en bacongris, uroksen til malkekvæg og ulven til menneskets bedste ven? Tag med på en tur gennem menneskets – og dyrenes – fælles vilde historie på Det Grønne Museum i sommerferien.

Mennesket har jaget vilde dyr for at overleve siden tidernes morgen. Men klimaforandringer, færre dyr og behov for sikkerhed betød efterhånden nye måder at leve på – vilde planter og dyr blev tæmmet, og mennesker begyndte at slå sig ned i stedet for at vandre efter dyrene. De genetiske træk mennesket fandt mest nyttige, blev efterhånden avlet frem til de husdyr og afgrøder, vi kender i dag.

Den vilde historie er lang, og i sommerferien kan du opleve den på en standertur gennem lydfortællinger om husdyrenes vilde fortid – hvor du kan slutte af med at lave din helt egen læderpung fyldt med fortidsbondens korn.

Undervejs på turen kan du også besvare en quiz, og der vil være mindst en smagsprøve i løbet af turen.

Børn under 18 år har altid gratis entré på museet, standerturen med den tamme historie og aktivitetsmaterialer kan tilkøbes for 40 kroner per person. Men der er selvfølgelig også interessante sommerferieaktiviteter, som ikke koster noget, når først entréen for de voksne er betalt.

Både udendørs og indendørs Museum

Uanset om vejret inviterer til indendørs eller udendørs aktiviteter, har Det Grønne Museum en masse spændende at vise frem.

For udover 6000 m2 med indendørs udstillinger og oplevelser, så er der også 7 hektar med udendørs oplevelser. Besøg f.eks. vores 6000 m2 store historiske køkkenhave med bl.a. over 80 forskellige slags rabarber. Men også vores økologiske landbrug og husdyr er en rigtig dejlig sommerferieoplevelse for familien. Og hver eneste dag i sommerferien vil der på udvalgte tidspunkter være mulighed for at opleve museets kaniner, grise og høns blive fodret.

Også indendørs er der gratis oplevelser. For i museets nyeste udstilling ’Guldkorn’ kan man prøve at skabe sin egen bygsort; mens man i udstillingen ’STORT’ kan sidde stille lidt og fordybe sig i skoven, mens man tegner sin egen urokse.

Disse særlige sanseoplevelser og sommerferieaktiviteter kan opleves på Det Grønne Museum i hele sommerferien – fra d. 25 juni og helt frem til den 7. august.

Museet er åbent alle dage kl. 10-17.