Premiere på 6 retters dansk madkultur

Norddjurs borgmester, Kasper Bjerregaard, og Kim Thygesen fra Den Gamle Stald afprøver menuen

Madhistoriker Bettina Buhl fra Det Grønne Museum har sammensat en servering bestående af seks små retter, der alle på sin helt fantastiske måde er med til at fortælle en unik madkulturel historie om Danmark. Selve retterne er udarbejdet af Den Gamle Stald, der ud fra Bettinas viden om råvarerne og tilberedning, har lavet deres bud på en historisk madfortælling.

Derfor er der nu en helt unik mulighed for at virkelig give sine smagsløg og de øvrige sanser en anderledes oplevelse, når man besøger Danmarks nationale museum for maden.

’Med denne spiseoplevelse har både vores danske og udenlandske gæster en mulighed for at få en helt utraditionel og anderledes madoplevelse præsenteret og flot anrettet. For her lærer man ikke kun om madens historie, men man har faktisk mulighed for at dykke ned i den, sanse den og ikke mindst spise den’, fortæller Det Grønne Museums madhistoriker Bettina Buhl.

Undervejs i denne tidsrejse af et måltid kan man få mere viden om de enkelte retter og råvarerne i forhold til det historiske, traditionerne og sammensætningen af ingredienser.

Følg blot serveringerne fra jægerstenalder til efterkrigstidens nøjsommelige retter i den angivne rækkefølge.

Til de udvalgte serveringer er brugt ingredienser, som har haft, og stadig har, stor betydning for dansk madkultur.

Det hele starter for 15.000 år siden i oldtiden, hvor vildt og nødder var dominerende. Derfra bevæger man sig igennem historien via bl.a. middelalderen og krigstiden – inden man slutter af med en tidsløs klassiker – der nok er noget af det mest danske man kan forestille sig.

Det hele er udviklet og produceret i samarbejde med virksomheder fra lokalområdet, og man kan nu opleve denne madhistoriske ret ved at bestille den på Den Gamle Stald ved Det Grønne Museum.

Den første servering

Danmarkspremieren af spis dig igennem 15.000 års madhistorie blev fejret ved en lille intimservering sammen med Norddjurs borgmester Kasper Bjerregaard og samarbejdspartnere i udviklingen af det historiske måltid.

Norddjurs kommune har været en af de vigtige samarbejdspartnere undervejs, da de har støttet op om projektet og sikret, at det kunne realiseres. Derfor er det ikke kun retterne som er specielle, men servicen og dækkeservietter med fortællinger om retterne er også forbeholdt lige netop denne enkelte ret.

Spis dig igennem 15000 års madhistorie - serveringen

Spis dig igennem 15000 års madhistorie – serveringen