Over 70 tilbud over sommeren

Der arbejdes i traktorværkstedet

Det Grønne Museum er et levende museum, med levende udstillinger og aktiviteter. Dette er primært muligt takket være de mange frivillige i vores 14 laug.

Hen over sommeren fremstår museet ekstra levende, for vores laug møder op over 70 gange i løbet af de kommende seks uger her på museet.

Det betyder, at man som gæst kan møde en masse mennesker, som er i fuld gang med forskellige spændende aktiviteter.

For blot at nævne nogle, som man kan møde, så er det for eksempel.

Traktorværkstedet

Det Grønne Museum har sit eget traktorværksted, hvor frivillige hver onsdag skruer på museets veteran-traktorer, og står klar til at tage en snak med gæsterne om det velsmurte maskineri, der findes i værkstedet, besøgsmagasinerne og i museet udstillinger.

Biavlerlauget

Biavlerlauget passer bier, som man har gjort det siden 1850’erne, og de sørger for, at bierne i museets bigård har det godt. De høster honning fra bistaderne et par gange om året. Honningen bliver solgt i Museumsbutikken. Laugets frivillige har stor erfaring i arbejdet med bier og de fortæller gerne om både bierne og honningen.

Polakhuset

De frivillige fortæller om Polakhuset

Polakhusgruppen

Der dufter af erstatningskaffe fra Madam Blå, når Polakhusgruppen rykker ind i Det Grønne Museums landarbejderbolig. Huset, der altså hedder Polakhuset, er det eneste tilbageværende af de oprindelige landarbejderboliger på Gammel Estrup. Du kan altid komme ind i huset, men på udvalgte dage kan du også møde Polakhusgruppen, der har travlt med vasketøjet, i haven, ved brændekomfuret eller en af de mange andre aktiviteter, der hørte til livet på landet for 100 år siden. Men bare rolig – de har aldrig mere travlt, end at de kan tage en snak og en kop varm Rich’s erstatningskaffe med gæsterne.

Men der er mange flere laug som møder op på forskellige tidspunkter i løbet af sommeren.

Du kan se hvad der sker de enkelte dage, og læse om de forskellige ’levende museum’-aktiviteter inde på museets kalender under menupunkter ’det sker’.