Nyt medlem i flokken ved Det Grønne Museum

Museets nye ertebøllevædder

Museets nye ertebøllevædder nyder sin tilværelse som en del af vores flok.

Vi har den store fornøjelse at præsentere vores nyeste medlem i flokken: En majestætisk Ertebøllevædder der nu er flyttet ind på Det Grønne Museum.

Mød vores nye vædder:

Vores nye vædder er et imponerende syn, selv for Ertebøllefårstandarden. Som fuldvoksen vejer han mellem 60-90 kg og er en sand repræsentant for sin unikke race.

Ertebøllefårene er kendt for deres variation i uld- og pelsfarver. Fra næsten hvide til dybe sorte, og alt derimellem. Nogle har endda plettede hoveder og ben i grå nuancer eller andre farver. Deres uld er lige så mangfoldig som farverne, fra tottet til de lange, hængende dækhår.

Genetisk unikke og bevaringsværdige:

Ertebøllefårene, oprindelige danske landfår fra Vesthimmerland, har en fascinerende historie.
Ertebøllefår var tidligere klassificeret som Dansk Landfår sammen med Hulsig og Vesterbølle linjerne.

Men vores Ertebøllefår er mere end blot en del af vores museum. De repræsenterer en genetisk unik og selvstændig bevaringsværdig fårerace. For nye genetiske undersøgelser og forskning har afsløret, at Ertebøllefår udgør en gruppe, der er markant adskilt fra andre Danske Landfår. Derfor betragtes Ertebøllefår nu som en selvstændig bevaringsværdig fårerace. Denne opdagelse gør dem endnu mere særlige og vigtige at bevare for eftertiden.

Så kom og besøg Det Grønne Museum og hils på vores nye Ertebøllevædder og resten af flokken. Tag del i denne unikke historie og lad dig fortrylle af den danske fauna og vores dedikation til at bevare vores kulturarv.