Ny bog om nyere tids landbrugshistorie

Ny bog præsenteret

En ny bog om landbruget fra 1945-2020 blev præsenteret på Det Grønne Museum.

Den nye bog med titlen, Dansk Landbrug 1945-2020, samler på 480 rigt illustrerede sider de vigtigste aspekter af det danske landbrugs udvikling og forandringer de seneste 75 år.

På en travl, men særdeles god og hyggelig weekend, blev der på Det Grønne Museum både afholdt julemarked med 5000 besøgende og reception for den nye bog, som netop er udgivet i samarbejde med Gads Forlag.

Bogpræsentationen fandt på meget passende vis sted i midt i museets besøgsmagasin, blandt både Massey Ferguson og John Deere traktorer og mange andre af de maskiner, der har spillet så stor en rolle i netop den periode, der beskrives i bogen.

– Vi er rigtig glade for at kunne præsentere denne bog i samarbejde med Gads Forlag og 11 af landets dygtigste forfattere og forskere inden for området, fortæller direktør Anne Bjerrekær for Det Grønne Museum, og fortsætter:

– I 6000 år var Danmark et landbrugsland befolket af bønder. Men siden 1940’erne har landbruget forandret sig voldsomt. Dansk landbrug 1945-2020 er fortællingen om, hvordan livet i marken, stalden og stuehuset har ændret sig siden 2. Verdenskrig, og vi er rigtigt glade for nu at kunne fortælle denne spændende historie.

Landbruget skiftede gear, da den grå Ferguson kørte ud på markerne. Snart samlede selvbindere og håndredskaber støv i laderne, og mere avancerede maskiner og sofistikeret teknologi lettede det hårde arbejde og øgede produktiviteten. Mens gårdene blev færre og større, og landbokvinderne tog arbejde uden for hjemmet, gik gødning og pesticider fra succes til skandale, og dyrevelfærd, bæredygtighed og lavere klimaaftryk blev både krav og nødvendighed.

Den nye bog kan købes i museets butik, samt selvfølgelig også hos boghandlere over hele landet.

bogreception

Bogreceptionen fandt sted i de helt rigtige rammer – blandt en masse ikoniske traktorer på Det Grønne Museum.