Levende Lørdag: En oplevelse af fortiden

Museets besøgende nyder smagsprøverne fra Mejeristlauget.

Næsten hver første lørdag i måneden er Det Grønne Museum fyldt med liv, latter og læring, alt sammen takket være ’Levende Lørdag’. Dette månedlige arrangement er en fejring af fortiden, hvor museets dedikerede formidlere og frivillige trækker besøgende ind i en verden af historier, gamle håndværk og smagsprøver.

På ’Levende Lørdag’ får besøgende mulighed for at fordybe sig i museets udstillinger og opleve et væld af aktiviteter, der giver et autentisk indblik i fortiden. Dette årets sidste ’Levende Lørdag’ finder sted på lørdag d. 4 november fra kl. 11 – 15.

En ny vej ind i udstillingerne

Når du deltager i ’Levende Lørdag’ på Det Grønne Museum, får du en unik mulighed for at udforske museets udstillinger på en anderledes måde. Formidlere står klar til at byde dig velkommen og give dig en indføring i de spændende udstillinger. For eksempel kan du til denne ’Levende Lørdag’ blive inviteret til en særlig introduktion til udstillingen “STORT – mennesker og skoven.” Her kan du lære om kubikmeterklodsen og dykke ned i historien bag skoven og dens betydning for mennesker gennem tiden sammen med museets museumsinspektør med ansvar for skovens kulturhistorie, Helle Serup, når hun tre gange i løbet af dagen går rundt med museets gæster i udstillingen.

I udstillingerne har du også chancen for at møde forskellige laug, der deler deres erfaringer og historier om gamle håndværk. På årets sidste ’Levende Lørdag’ kan du f.eks opleve slagterlauget og mejeristerne i ’Madens Hus’, hvor begge laug byder på lækre smagsprøver indenfor hver sit fagområde.

Rebslagning med Karle- og Pigelauget er en populær aktivitet hos børnene.

Liv i Værkstederne

Levende Lørdag er ikke kun begrænset til udstillingerne. Museets værksteder pulserer også af liv og aktiviteter. Lyt efter lyden af mekaniske arbejde fra Traktorværkstedet, hvor dygtige mekanikere vækker gamle traktorer til live, samtidig med at de deler deres viden og historier om disse maskiner.

Der er også mulighed for at deltage i praktiske aktiviteter. For eksempel kan du lære kunsten at lave reb sammen med Karle- og Pigelauget eller brygge juleøl med Bryggerlauget.

Sæt Kryds i Kalenderen

Den næste ’Levende Lørdag’ finder sted den 4. november fra kl. 11:00 til 15:00. Det er en mulighed for at fordybe dig i fortiden, lære fra dedikerede håndværkere og opleve en ægte smag af historien.

Så sæt kryds i kalenderen, saml familie og venner, og træd ind i en verden af håndværk, historier og smagsoplevelser på Det Grønne Museum’s ’Levende Lørdag’.

Et medlem af Bryggerlauget fortæller om at brygge øl.