Levende Lørdag på Det Grønne Museum: En dag fyldt med oplevelser

Der arbejdes i smedjen

De frivillige er altid en populær oplevelse – her ses arbejdet i smedjen.

Udvalgte lørdage forvandler Det Grønne Museum sig til et pulserende centrum for aktiviteter og smagsoplevelser. ’Levende Lørdag’ er et initiativ skabt af museet, hvor frivillige grupper inviterer besøgende til at dykke ned i Danmarks jagt-, skov-, landbrugs- og madhistorie på en helt ny måde. Næste gang er lørdag den 7 oktober.

En af de mange tiltag er Polakhusgruppen, der byder besøgende velkommen til en hyggelig snak og en kop erstatningskaffe i Polakhuset. Her kan man opleve en vigtig del af dansk historie og få en fornemmelse af, hvordan erstatningskaffe smagte i gamle dage.

For de teknisk interesserede er Traktorværkstedet et must-visit. Besøgende har mulighed for at tale med mekanikerne og lære om de ældgamle traktorer, der har været hjørnestenen i dansk landbrug i årtier.

Smedelauget er et sandt mekka for dem, der elsker håndværk. Her kan man snakke med smedene i Smedjen og få indblik i smedehåndværkets ædle kunst, der stadig praktiseres med stolthed.

Besøgsværterne i Besøgsmagasinet er altid parate til at dele fascinerende historier om museets udstillinger og samlinger. De er dedikerede til at gøre besøget så lærerigt og mindeværdigt som muligt.

Historisk Værksted er hjemsted for flere spændende grupper. Biavlerlauget laver rammer, støber voks og sælger lokalproduceret honning. Slagterlauget forkæler smagsløgene med røget vildtpølse, mens Madlauget byder på smagsprøver af lækker amagersuppe.

I udstillingen Stort kan man opleve Buelauget, der demonstrerer kunsten at lave pile og strenge. Skovlauget giver indblik i skovarbejderens verden og deler viden om naturens skatte.

Haven er en oase af ro og skønhed. Madhistoriker Bettina Buhl står klar til at give introduktioner kl. 11:00, 12:30 og 14:00, hvor besøgende kan høre en masse spændende historier i haven. Introduktionen starter i museets butik. Husk at butikken også er det oplagte sted at købe noget varmt at drikke eller en souvenir bagefter, så man har et varigt minde om dagen.

Det bedste af det hele er, at alle aktiviteter og smagsprøver er gratis, når entréen til museet er betalt. Det Grønne Museum ønsker at skabe en inkluderende oplevelse for alle, hvor man kan udforske dansk kulturarv på en sjov og interaktiv måde.

Så sæt kryds i kalenderen og oplev en levende lørdag på Det Grønne Museum, hvor historien bliver levendegjort gennem spændende aktiviteter, smagsprøver og passionerede frivillige, der brænder for at dele deres viden og kærlighed til Danmarks unikke kulturarv.

Læs mere i det sker og vores kalender her.