ELRO-fonden giver gratis adgang til oplevelser på Det Grønne Museum og Gammel Estrup

Historisk ølbrygning

Et medlem fra museets ølbryggerlaug fortæller om den historiske ølbrygning i forbindelse med levende lørdag.

Som en del af de såkaldte ELRO-dage er der gratis adgang for alle på Det Grønne Museum og Gammel Estrup Danmarks Herregårdsmuseum lørdag den 2. september.

Der er rig mulighed for at få en spændende oplevelse, når de to museer på Norddurs inviterer indenfor til en række gratis oplevelser den første lørdag i september.

På Det Grønne Museum kan man i løbet af dagen møde museets ansatte og frivillige. Man kan også selv få mulighed for at prøve kræfter med gamle færdigheder og se, hvordan man har udført og forædlet gamle håndværk. For eksempel vil der være ølbrygning, rebslagning, bueproduktion samt tilberedning af historiske retter, hvor der selvfølgelig vil være smagsprøver. Museets dygtige fagfolk tager desuden gæsterne med på særlige rundture i løbet af dagen, hvor man kan lære mere om de gamle danske racer af brugsdyr eller komme med på en unik tur bag kulisserne i magasinerne, der normalt er lukket land for gæsterne.

På Gammel Estrup kan man møde flere af museets mange frivillige. For eksempel sydamerne, der syr historiske dragter og tekstiler til herregårdens sale og gemakker, og havegruppen, der passer museets køkkenhave og formidler historien om den selvforsynende herregård, hvor man førhen kunne hente stort set alt frugt og grønt til herregårdens store husholdning på egen jord. I Herregårdskøkkenet kan man møde husjomfruen, og købe sig et stykke kage bagt efter Gammel Estrups 100 år gamle opskrifter og en kop kaffe fra Madam Blå. Man kan også komme med på rundvisning med Gammel Estrups frivillig-omvisere og få indblik i Gammel Estrups unikke historie.

Museerne har åbent kl. 10-17 lørdag den 2. september, og der er gratis adgang hele dagen.

Program for rundvisninger:

10:30 Rundvisning ved de gamle brugsdyr
11:00 Rundvisning på slottet
11:30 Rundvisning om 10.000 års jagt
12:00 Rundvisning ’bag kulissen’ i magasinerne
12:30 Rundvisning om 10.000 års jagt
13:00 Rundvisning ’bag kulissen’ i magasinerne
13:00 Rundvisning på slottet
13:30 Rundvisning om 10.000 års jagt
14:00 Rundvisning ’bag kulissen’ i magasinerne
14:30 Rundvisning om 10.000 års jagt
15:00 Rundvisning på slottet