Årets temafrokoster starter i august

Bettina Buhl og Kim Thygesen i haven

Sidste år gik Den Gamle Stald og Det Grønne Museum sammen og etablerede nogle helt unikke havevandringer med dertilhørende frokost – og i år gentages succesen.

Sæt tænderne i historien med Det Grønne Museums madhistoriker Bettina Buhl og restauratør Kim Thygesen fra Den Gamle Stald.

Årets fire temafrokoster er nu planlagt

I løbet af efteråret vil det fire gange blive muligt at tage med på en historisk og kulinarisk tidsrejse, når Bettina Buhl og Kim Thygesen sammen byder indenfor til nogle skønne onsdage på Det Grønne Museum og i Den Gamle Stald.

Det hele vil starte med en hyggelig og rolig vandring i det Grønne Museums levende udendørs kulturarv, hvor madhistoriker Bettina Buhl vil guide og levende fortælle om fortiden og de mange spændende retter og råvarer, som har fyldt i det danske køkken og hjem.

Bagefter serverer Kim Thygesen en lækker 2-retters frokost på restaurant Den Gamle Stald. Denne frokost vil selvfølgelig være inspireret af de historiske retter og råvarer, som Bettina Buhl har levendegjort kort forinden. Men selvfølgelig tilrettet det moderne nordiske køkken.

Prisen er kun 295,- + drikkevarer, og man kan købe billet til arrangementet her

HUSK AT KØBE BILLET TIL ARRANGEMENTET VED DEN GAMLE STALD!

Her nedenfor kan du se de fire datoer og hvad temaet er for hver enkelt onsdag.

Onsdag den 10. august, klokken 11.00 – 14.00
Tema: Korn

Vi skal på en rigtig markvandring med Det Grønne museums landmand og madhistoriker. Der fortælles om de gamle kornarter, sorter og ikke mindst om dyrkning, høst og brug gennem tiderne.
Vi slutter af med frokost i Den gamle Stald, hvor restauranten tilbereder forskellige former for retter, hvor korn vil indgå.

Onsdag den 7. september, klokken 11.00 – 14.00
Tema: Æbler og kål

Vi skal besøge museets store æblehaver, hvor vi dyrker de gamle danske æblesorter. Museumsinspektør og madhistoriker Bettina vil fortælle om udvalgte sorter og ikke mindst om æblets betydning og brug i den danske madkultur gennem tiderne. Undervejs må vi smage. Turen tager desuden ophold i museets kålgård, hvor der fortælles om kålens betydning for den danske madkultur.
Vi slutter af med frokost i Den gamle Stald, hvor flere af de gamle sorter indgår i serveringen.

Onsdag den 26. oktober, klokken 11.00 – 14.00
Tema: Humle og husdyr:

Vi skal besøge museets humlehave, som på dette tidspunkt gerne skulle fremvise gode og store humlekopper. Museumsinspektør og madhistoriker Bettina Buhl vil fortælle om, hvorledes museets humlehave er blevet skabt og om humledyrkning gennem tiderne. Vi skal desuden høre historier om brugen af humle og ikke mindst madmors hjemmebryggede øl. Vi slutter af med at besøge de gamle husdyr – der er tale om de gamle danske racer. Efter fortællingen er der frokost i Den gamle Stald, hvor maden er tilberedt med øl. Øl i mad er altid godt. Restauranten bruger øllet aktivt i madlavningen, bl.a. når der braiseres og marineres.

Onsdag den 30. november, klokken 11.00 – 14.00
Tema: Jul

Det er blevet december og julens mange serveringer er så småt ved at indfinde sig på de danske spiseborde. Vi skal besøge MADENS HUS og de historiske køkkener, hvor museumsinspektør og madhistoriker Bettina Buhl vil fortælle kulturhistorien bag de klassiske danske juleserveringer. Vi skal høre om bagværk, middage og desserter. Vi slutter af med fortælling om julemiddagens afholdelse gennem tiderne – om tro og overtro. Efterfølgende er der frokost i Den gamle Stald, hvor restauranten vil byde på de klassiske julesmage – dog alligevel tilpasset nutidens smagsløg.

Bettina Buhl og Kim Thygesen planlægger middage