Åbning af udstillingen – På jagt med Storm P

Storm P illustration. En jæger går hen over en å.

Et af de smukke og finurlige værker som kan ses i denne Storm P. udstilling.

Mandag d. 16 oktober klokken 11 (i efterårsferien), slår Det Grønne Museum dørene op til en ny tidsbegrænset særudstilling med fokus på Storm P. og hans flotte og tankevækkende illustrationer omkring jagtsikkerhed.

Alle har mulighed for at komme og være blandt de første der oplever den nye udstilling. Og er man tilstede klokken 11, så er der endda mulighed for at få et kort foredrag omkring Storm P. og hans fortryllende jagtunivers.

I særudstillingen ”På jagt med Storm P.” viser vi museets unikke serie af hans værker, som anbefalede forsigtighedsregler for jægere. De er lavet som en oplysningskampagne af to omgange, først i 1930’erne og senere i 1947. Udstillingen stiller skarpt på periodens generelle jagthistoriske udvikling, men særligt på spørgsmålet om sikkerhed på jagten. Dette er også emnet for hans billedserie. Den består af 14 akvareller

Hvem var Storm P.?

Han var en dansk kunstner, forfatter, tegner og humorist, der levede fra 1882 til 1949. Hans fulde navn var Robert Storm Petersen, men han er bedre kendt under sit kunstnernavn Storm P.. Han er mest kendt for sin satiriske og humoristiske tilgang til samfundet, som han udtrykte gennem sine tegninger, skulpturer, digte og skuespil.

Kunstneren og jagten

Når det kommer til hans jagtillustrationer, så var han kendt for at skabe billeder, der humoristisk skildrede jagtsituationer og jægere. Hans jagtillustrationer var ofte fyldt med komiske elementer, der spillede på stereotyper og absurditeter forbundet med jagtverdenen. Han brugte sin skarpe observationsevne til at skabe sjove og tankevækkende værker, der appellerede til et bredt publikum.

Hans jagtillustrationer var en del af hans omfattende portefølje af satiriske værker. Disse kommenterede samfundsforhold og menneskelig adfærd på en morsom og tankevækkende måde. Hans evne til at kombinere skarpsindighed med humor gjorde ham til en af Danmarks mest elskede kunstnere og humorister.

Selv om han er gået bort, er hans værker stadig populære og værdsatte, og de tjener som en påmindelse om hans unikke talent og bidrag til kunstverdenen.