50 år er ingen alder – for frossen sæd

En af museets sjældne korthornskøer

En af museets sjældne korthornskøer af Lyngestammen.

En af museets sjældne korthornskøer var for nylig ude for en anderledes befrugtning, da hun blev insemineret med nedfrosset sæd fra en tyr, der var født i 1961. Det skete i form af en nedfrosset sædpille, der allerede havde fejret 50års jubilæum.

Man siger som bekendt, at kærlighed har ingen alder – hvorvidt dette udtryk også kan bruges om tyresæd i pille-form, bliver vi snart klogere på, når vi, forhåbentlig i 2023, kan berette om tilgangen af en ny lille korthornskalv af Lyngestammen.

Grunden til, at der blev brugt så gammel tyresæd, skal findes i den meget lille beholdning af individer af Lyngestammen. På museet har vi kun køer, ikke tyre, og for at undgå indavl valgte vi den gamle tyr. Og nu krydser vi så fingre for, at det lykkes, da der i hele Danmark kun findes ca. 30 andre køer af denne race.

Selve teknikken med at bruge sæd i pille-form er også forældet, og bliver ikke længere benyttet – og er faktisk ikke blevet det længe. Derfor var det også en meget speciel dag for inseminøren, som stod for inseminationen. For dette var første gang i mere end 20 år, at han inseminerede med hjælp af en pille, da man efterhånden kun benytter rør.

Teknikken med sæd i pille-form blev introduceret for de modtagende køer tilbage i midten af 60’erne – og i 70’erne var næste teknik så klar, hvor man overgik til rør i stedet for. Men begge metoder benytter sig dog stadig af nedfrysning af sæden i nitrogen – for at sikre muligheden for at tø den op igen, mens den stadig har noget saft og kraft tilbage i sig.

Men her på Det Grønne Museum arbejder vi med at bevare de gamle danske husdyrracer, hvorfor vi håber, at også Lyngestammen snart kan blive overført til en nyere teknologi – og der kommer et nyt skud af sæd fra Lyngestammens tyre, som har en lidt yngre dato.