Gode besøgstal for to af Norddjurs kulturfyrtårne

Det var en god sommer, med masser af glæde gæster på Det Grønne Museum. Uanset årstid er de levende dyr en af børnenes favoritter.

Det var en god sommer, med masser af glade gæster på Det Grønne Museum. Uanset årstid er de levende dyr en af børnenes favoritter.

Gammel Estrup Danmarks Herregårdsmuseum og Det Grønne Museum har nydt en rigtig god sommer. Især hvis man kigger på besøgstallene for de to museer, som har fælles billetsalg og entrébillet.

Efter nogle år, der har været præget af nedlukninger, restriktioner og Covid-19; så var der i sommerferien 2022 igen åbnet helt op for den danske kultur- og underholdningsbranche.

Derfor har sommerens besøgstal været iagttaget med ekstra stor spænding og interesse ved de to museer på Djursland.

For hvordan ville publikum reagere i år? Ville gæsterne komme tilbage som før Covid-19? Ville de sidste års begrænsninger i forhold til udenlandsrejser betyde et næsten mennesketomt Danmark? Ville de sidste to års specielle omstændigheder betyde, at danskerne havde fået andre vaner og rutiner og nu sorterede museumsbesøg fra i sommerperioden?

Og samtidig kom der pludselig også en høj inflation og kraftigt stigende leveomkostninger i forhold til gas, benzin, madvarer og varme på grund af krigen i Ukraine. Og hvordan ville dette påvirke danskernes interesse, og måske mest af alt økonomiske muligheder, for at benytte sig af den danske kulturverden?

Heldigvis kan man på de to museer godt sænke skuldrene og glæde sig.

De to museer er stadig populære

For Det Grønne Museum og Gammel Estrup Danmarks Herregårdsmuseum har nemlig grund til glæde og løftede arme, når man sammenligner tallene fra i år med tallene fra 2019 – som var året før Covid-19, og alt hvad deraf fulgte.

For ugerne 26-31 viste en solid fremgang på godt 11% i år i forhold til 2019. Det viser tydeligt, at de to museer stadig er populære og tilbyder et spændende produkt for både danske familier og udenlandske turister.

Gammel Estrup Danmarks Herregårdsmuseum har haft en travl sommer med mange glade gæster. Et trækplaster har blandt andet været åbningen af den nyrestaurerede kælder under herregårdens sydfløj. Foto: Gammel Estrup Danmarks Herregårdsmuseum.

Den fine fremgang glæder direktørerne for de to museer.

– Vi er så glade og lettede over sommerens gode resultat. Gæsterne har heldigvis ikke glemt os, og der er stadig et stort behov for kulturelle oplevelser her efter to år med Corona. Op til sommerferien åbnede vi vores nyistandsatte kælder, der viser, hvordan tjenestefolkene levede og arbejdede førhen, og det har helt sikkert også været et trækplaster, fortæller Kasper Steenfeldt Tipsmark, direktør for Gammel Estrup Danmarks Herregårdsmuseum.

Til dette supplerer direktør Anne Bjerrekær fra Det Grønne Museum.

– Vi har, som altid, gjort meget ud af vores sommeraktiviteter. Vi formidler i nogle rigtig gode rammer både udendørs og indendørs og har dertil også gode frivillige kræfter. Disse ville vi rigtig gerne bringe i spil sammen i den dejlige sommerperiode. Det er derfor skønt at mærke, at vores gæster har taget godt imod det og er vendt talstærkt tilbage efter to år med Covid-19.

Men der er dog stor enighed fra begge direktører om, at der ikke er tid til at hvile på laurbærrene. Begge museer kigger allerede nu fremad, og er i fuld gang med at forberede sig til den næste store skoleferie, nemlig efterårsferien. Hvor der igen skal være et stort og spændende program, så publikum fortsætter med at strømme til.