Glæde over fremgang i sommerferien

Der laves mini mursten

En af de gode aktiviteter denne sommer var produktionen af mini mursten.

Det Grønne Museum og Gammel Estrup Danmarks Herregårdsmuseum har haft en rigtig god sommer, som har budt på mange aktive familieoplevelser, glade gæster og ikke mindst en fremgang i antallet af besøgende på hele 13%.

I sommeren 2023 formåede Det Grønne Museum og Gammel Estrup Danmarks Herregårdsmuseum at appellere til en bred vifte af besøgende med unikke tilbud og berigende oplevelser.

Uanset om regnen silede ned, eller solen strålede og kastede et sommerligt lys over Danmark, oplevede museerne flere gæster end sidste år – mere præcist en stigning på hele 13% i besøgstallet i løbet af sommerferien. OG så var 2022 i forvejen et rigtig godt år i forhold til antallet af sommergæster.

På Det Grønne Museum har gæsterne oplevet et museum, der i smukke omgivelser udforsker menneskets komplekse forhold til jagt, skov, landbrug og mad. Som det nationale museum for disse vigtige historiske områder, åbner museet dørene til en rigdom af udstillinger og oplevelser, der beriger besøgendes forståelse for vores historie, kultur og bæredygtighed. Især sommerens særlige tilbud, både indendørs og udendørs, med sommeraktiviteter for hele familien med fokus på landarbejderlivet for 100 år siden med smagsprøver på datidens mad og mulighed for selve at prøve nogle af arbejdsopgaverne som landarbejder, har været populære.

På Gammel Estrup Danmarks Herregårdsmuseum har besøgende haft mulighed for at træde tilbage i tiden og opleve herregårdens storslåede historie og kulturarv på nært hold. De imponerende haver, de pragtfulde saloner og autentiske detaljer har tiltrukket historieentusiaster såvel som nysgerrige sjæle, der ønsker at udforske Danmarks rige fortid. Den helt nye sjove legeplads med spændende interaktiv læring gennem leg og sommerens tilbud om et børnevenligt eksperimentarium, hvor gæsterne kunne gå på opdagelse i herregårdens natur, som en af oplysningstidens grever og grevinder, skabte især begejstring ved de mange børnefamilier.

Stigningen i besøgstallet ved Det Grønne Museum og Gammel Estrup Danmarks Herregårdsmuseum understreger betydningen af kulturinstitutioner som bærende søjler i samfundet. Mens teknologi og moderne tider kan dominere vores hverdag, forbliver vores trang til at forstå vores fortid og formidle værdierne til kommende generationer intakt.

De to museers ledelse er da også enige om, at denne stigning på 13% i besøgstallet ikke blot er en statistik, men en anerkendelse af de mange timers arbejde, dedikation og passion, der er blevet investeret i at skabe to spændende og populære museer – en investering fra både de fastansatte og frivillige ved de to museer, som gæsterne har belønnet ved at møde talstærkt op.

Men det er også et tegn på, at vores trang til at udforske, lære og engagere os i vores omgivelser og historie stadig brænder stærkt og, at vores kulturarv forbliver en kilde til inspiration og stolthed.