Fond sikrer ny basisudstilling på Det Grønne Museum med millionbevilling

A.P. Møller Fonden har bevilliget 11 millioner kroner til Det Grønne Museums store udstillingssatsning, der i én sammenhængende fortælling skal formidle jagtens, skovens, landbrugets og madens danmarkshistorie.

Champagnepropperne springer og smilene er mere end almindeligt brede på Det Grønne Museum, Gl. Estrup, i disse dage. Der er nemlig tikket en usædvanlig god nyhed ind fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal. Fonden har bevilliget museet ikke mindre end 11 millioner kroner til første etape af den nye basisudstilling: ”Det Grønne Museums Danmarkshistorie”.

Bevillingen er kulminationen på flere års arbejde med udstillingsprojektet, hvoraf første etape nu er fuldt finansieret. Den skal fortælle historien om menneskets liv i og af naturen på tværs af museets fire emneområder – fra i går og tilbage til tiden omkring Anden Verdenskrig.

Glad direktør

En fuldt finansieret udstilling er naturligvis noget, der både letter og glæder Det Grønne Museums direktør, Anne Bjerrekær:

En glad Anne Bjerrekær har modtaget nyheden om en rekordstor million-donation fra A.P. Møller-fonden. Foto: Det Grønne Museum

– Jagten, skoven, landbruget og maden er bærende elementer i historien om Danmark, og vi er meget stolte af, at A.P. Møller Fonden har valgt at støtte museets nye basisudstilling med så stort et beløb. Det er et kæmpe skulderklap, der giver ekstra energi til det kommende arbejde. Jeg vil gerne takke Fonden mange gange for deres tillid – vi glæder os nu til at føre planerne ud i livet, og trække endnu flere besøgende til museet, forklarer Anne Bjerrekær.

Når vi i de kommende år skal tage flere og større beslutninger om klima, bæredygtighed og biodiversitet, er det vigtigt, at vi har vores viden om den rolle mennesket har spillet i naturen med. Det er da også en af grundene til, at A.P. Møller Fonden har valgt at bevillige det største enkeltstående beløb museet nogensinde har modtaget. Det Grønne Museums nationale ansvarsområder skal formidles og kunne forstås i et nutidigt perspektiv af alle generationer og i moderne og banebrydende udstillinger, som kan tiltrække gæster fra nær og fjern, lyder det blandt andet.

Sådan en besked kan altså godt gå i kroppen på en museumsdirektør:

– Siden det fusionerede museum så dagens lys har denne udstilling stået øverst på ønskelisten. En periode med Corona og nedlukning af museet gjorde det ikke just lettere for mine medarbejdere. Derfor er det også helt særligt for os at juble sammen i dag. Jeg fik selv overbragt den fantastiske nyhed, mens jeg kørte bil, og jeg måtte svinge ind på den første, den bedste tankstation for at kunne få glæden fysisk ud. Så betød det ingenting, at de andre på tanken kiggede mærkeligt efter mig, griner en glad Anne Bjerrekær.

Lokalerne på Det Grønne Museum, Gl. Estrup, står klar til at huse museets nye basisudstilling, som bliver en realitet med en millionbevilling fra A.P. Møller Fonden

To etaper – én fælles grøn historie

De to etaper af Det Grønne Museums Danmarkshistorie bliver en sammenhængende kalejdoskopisk tidsrejse med mennesket i centrum gennem de sidste 13.000 år. I to bygninger på i alt 2000 m2 fortælles historien om, hvordan vi mennesker altid har levet i og af naturen. Og hvordan vore valg i jagten på det bedste liv også har haft store konsekvenser for vore omgivelser.

I første udstillingsetape, der forventes åbnet i 2023, fortælles historien fra nutiden og tilbage til tiden omkring Anden Verdenskrig. Ambitionen er at skabe en topmoderne og interaktiv udstilling med museets ikoniske genstande, som kommer til at centrere sig om menneskets ageren i nogle af de mest skelsættende år for vores planet. Historien er vigtig ballast at have med, når vi skal skabe en klimasikker og biodivers planet, og samtidig også kunne brødføde fremtidens generationer.

Museet arbejder på at forøge besøgstallet med mindst 25 %. Ambitionerne er høje, dette afspejles også i, at det samlede budget til den første etape er på 18,8 mio. kr. Med tidligere tilsagn fra både Augustinus Fonden og Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond samt museets egen medfinansiering kan målet nu realiseres.

I den anden etape, der forventes åbnet i 2026, fortsætter rejsen fra 1950 og helt tilbage til Istiden.

Fakta om Det Grønne Museum

• Det Grønne Museum er det nationale museum for jagten, skoven, landbruget og maden. Museet er et statsligt museum under Kulturministeriet.
  • Museet har til huse på Gammel Estrup, der er beliggende ved Auning på Djursland, sammen med Gammel Estrup Danmarks Herregårdsmuseum. En billet giver adgang til begge museer.
  • Hver år besøger knap 100.000 gæster museet.
  • Det Grønne Museum er resultatet af fusionen mellem det tidligere Dansk Jagt- og Skovbrugsmuseum (Hørsholm) og det tidligere Dansk Landbrugsmuseum (Auning).
  • Museets samling rummer mere end 77.000 genstande inden for de fire emneområder.
  • Vi har en indendørs udstilling på ca. 5500 m2, og rundt om museet har vi 75 hektar med bl.a. historisk køkkenhave, økologisk landbrug og husdyr af gamle danske racer.